Frederik Ravas
29 júna, 2021 #GDPR

GDPR: Kedy spracúvame osobné údaje na základe zmluvy

Plnenie zmluvných povinností v súvislosti s ochranou osobných údajov je ďalším z právnych základov. GDPR stanovuje, že spracúvanie osobných údajov je nevyhnutné pri plnení zmluvy, ktorej zmluvnou stranou je dotknutá osoba alebo v rámci predzmluvných vzťahov.

To znamená, že nie je potrebný súhlas so spracovaním osobných údajov, ak má podnikateľ pri svojej podnikateľskej činnosti uzatvorenú zmluvu s fyzickou osobou – a k jej plneniu potrebuje spracúvať osobné údaje.

Krátko k plneniu zmluvných povinností

K plneniu zmluvy alebo potrebe spracúvania pri predzmluvných vzťahoch, kde je nevyhnutné spracúvať osobné údaje prichádza spravidla pri uzatvorení pracovnej zmluvy alebo dohody s “dohodárom”, uzatváraní zmluvy cez e-shop, online rezervácii a pod.

Prax ukazuje, že podnikatelia robia často chyby a nemajú správne pochopený rozdiel medzi právnymi základmi – súhlasom a ďalšími. Napriek tomu, že súhlas pri spracúvaní osobných údajov pri plnení zmluvných povinností nepotrebujú, vyžadujú ho.

Ako spracúvať osobné údaje pri právnom základe – zmluvné povinnosti

V prvom rade je potrebné správne definovať účel alebo aj viaceré spracúvania osobných údajov. Ak má podnikateľ viacero typov zmlúv, ktoré s dotknutými osobami uzatvára, odporúčame účely definovať pre tieto zmluvy osobitne.

To môže nastať v prípade, ak disponuje podnikateľ e-shopom, ako aj kamennou predajňou, kde vyžaduje pri nákupe identifikačné údaje dotknutých osôb. 

Je jasné, že pri nákupe cez e-shop potrebuje podnikateľ a prevádzkovateľ e-shopu viacero údajov – ako aj e-mailová adresa, telefónne číslo, prípadne doručovacia adresa. Tieto osobné údaje môže prevádzkovateľ e-shopu získavať. Pri nákupe v kamennej predajni a uzatvorení zmluvy, napr. pri objednaní tovaru nemusí byť e-mailová adresa potrebná.

Pre každý účel tak potrebujete iný rozsah osobných údajov. Vždy by sme mali získavať len osobné údaje, ktoré pre účel spracúvania potrebujete – v súlade so zásadou minimalizácie údajov.

Taktiež je potrebné definovať dobu uchovávania a vymazania osobných údajov. Tú nám určujú aj účtovné a daňové predpisy. Uchovávanie zmlúv, objednávok alebo faktúr v zmysle zákona o účtovníctve je definované na 5, resp. 10 rokov. Po uplynutí tejto doby je z hľadiska ochrany osobných údajov nevyhnutné osobné údaje vymazať. 

Informovanie zákazníka o podmienkach spracúvania osobných údajov je ďalšou povinnosťou podnikateľa. Pri získavaní osobných údajov má fyzická osoba, v postavení dotknutej osoby, byť oboznámená s tým, ako podnikateľ spracúva jej osobné údaje. 

V online sa táto povinnosť plní prostredníctvom zásad o ochrane osobných údajov. Väčšinou ich nájdete v pätičke webovej stránky.

Odporúčania na záver

Pri správnom nastavení GDPR dokumentácie sa musí každý podnikateľ vysporiadať s otázkami určenia právnych základov. Právne základy sú rovnocenné a ich určovanie má svoje pravidlá, ktoré vyplývajú z GDPR Nariadenia, ale aj z praxe.

Plnenie zmluvných povinností je právnym základom, ktorý sa má aplikovať vždy, ak je medzi podnikateľom – prevádzkovateľom a fyzickou osobou – dotknutou osobou – uzatvorená zmluva. A v tom prípade pre účel plnenia zmluvných povinností nezískavať zbytočne súhlas so spracovaním osobných údajov.


Frederik Ravas
29 júna, 2021 #GDPR
Aktuality

Všetky dôležité informácie na jednom mieste

Kde nás nájdete?

BPS Audit, s. r. o.

Plynárenská 1
821 09 Bratislava
– mestská časť Ružinov

 

audit@bpsgroup.sk
Licencia UDVA: 406

BPS Tax, s. r. o.

Plynárenská 1
821 09 Bratislava
– mestská časť Ružinov

 

tax@bpsgroup.sk
Číslo osvedčenia: 190/2019

Lansbrough Europe, s.r.o.

Komenského 361
908 77 Borský Mikuláš

Adresa pobočky:
Plynárenská 1
821 09 Bratislava
- mestská časť Ružinov