Aké zmeny prinesie aktuálne schvaľovaná novela daňového poriadku do života podnikateľov s navrhovanou účinnosťou od 1.1.2022 ?

Právny stav od : 01.01.2022

Zmeny Daňového poriadku popísané v článku zodpovedajú zneniu zákona schváleného parlamentom a vyhláseného v Zbierke zákonov pod č. 480/2021 Z.z.

Dňa 11.8.2021 bol do Parlamentu NR SR doručený vládny návrh novely zákona č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok). Hlavným cieľom predloženej novely je zavedenie nových nástrojov skvalitnenia výberu daní s dôrazom na zvýšenie motivácie daňových subjektov k dobrovoľnému plneniu daňových povinností a efektívny boj proti daňovým podvodom. Navrhované zmeny by mali byť účinné po schválení parlamentom a zverejnení v Zbierke zákonov SR od 1.1.2022.

Proces schvaľovania pre Vás monitorujeme a v prípade zmien článok budeme aktualizovať.

Navrhované úpravy sa dotknú najmä nasledovných oblastí :

  • Hodnotenie daňových subjektov tzv. Index daňovej spoľahlivosti,
  • Diskvalifikácia daňovo nespoľahlivých osôb,
  • Zníženie administratívneho zaťaženia finančnej správy a daňových subjektov.

Index daňovej spoľahlivosti (IDS)

IDS je nástroj motivačného charakteru pričom hodnotené bude plnenie povinností voči finančnej správe a to najmä v oblasti daní a cla, používania registračných pokladníc, obmedzenia platieb v hotovosti.  Podľa navrhovanej úpravy bude oproti terajšiemu stavu IDS zverejňovaný na webe FRSR.

Rozsah hodnotených povinností (kritérií) bude zverejnený vo Vyhláške MF SR, pričom hodnotiť sa budú môcť len kritériá ustanovené touto Vyhláškou (návrh Vyhlášky je aktuálne tiež v schvaľovaní v NR SR). Daňový subjekt bude mať možnosť podať odôvodnenú námietku voči oznámenému IDS správcovi dane a ak neuspeje, tak sa bude môcť domáhať svojich práv na súde cestou správnej žaloby. Podanie námietky voči správcom oznámenému IDS má odkladný účinok. Do zverejneného zoznamu daňových subjektov s IDS sa dostane daňový subjekt až po vyčerpaní všetkých obranných mechanizmov.

Prehodnocovanie prideleného IDS bude prebiehať na polročnej báze pričom oznámenie na daňovníka bude zasielané správcom dane len v prípade, že dôjde k zmene. Zmena IDS musí byť v Oznámení riadne odôvodnená, čiže správca dane musí presne uviesť akú povinnosť daňový subjekt nesplnil alebo splnil po uplynutí lehoty (napr. v prípade že pôjde o nepodanie resp. oneskorené podanie daňového priznania musí presne uviesť aké daňové priznanie a kedy malo byť podané).

Doteraz poskytované „osobitné daňové režimy“ budú nahradené systémom benefitov (pre vysoko spoľahlivé subjekty) a malusov (pre nespoľahlivé subjekty). Zmení sa osobný rozsah IDS, hodnoteniu budú podliehať podnikatelia registrovaní pre daň z príjmov ( pridelené DIČ ) s daňovou históriou minimálne 2 roky.

Pri hodnotení bude správca dane uplatňovať aj tzv. ekonomický ukazovateľ – niektoré kritériá (napr. platenie daní) sa nedajú uplatňovať čo do čiastky plošne na všetky subjekty rovnako, dochádzalo by k nespravodlivosti, ak by bola uplatňovaná rovnaká suma daňového nedoplatku pre malých živnostníkov aj veľké firmy a preto sa budú posudzovať podľa veľkosti subjektu = diferenciácia prístupu pri zohľadnení ekonomického života daňového subjektu.

Benefity, ktoré určuje priamo zákon  – budú dva pre vysoko spoľahlivý daňový subjekt :

  • čiastkový protokol z kontroly oprávnenosti pri nadmernom odpočte bude správca dane vyhotovovať povinne, doteraz to bolo zo strany správcu dane dobrovoľné;
  • benefit vo vzťahu k zákonným lehotámj. správca dane uplatní dlhšiu lehotu na plnenie povinností daňovému subjektu vo výzve v súvislosti s daňovou kontrolou alebo s výkonom miestneho zisťovania – najmenej 15 dní (pre ostatných je lehota 8 dní).

Ďalšie benefity pre vysokospoľahlivý daňový subjekt by mali byť napr. (i) vo vzťahu k sankciám keď správca dane bude prihliadať na IDS, (ii) vo vzťahu k poplatkom bude znížený poplatok za záväzné stanovisko na polovicu, pričom pre všetkých sa znižuje výška poplatku na 1.000 €, (iii) poplatok za rozhodnutie o schválení metódy ocenenia v súvislosti s transferovým oceňovaním bude tiež polovičný.

Nároky, ktoré bude môcť správca dane priznať daňovému subjektu na základe IDS nad rámec zákona budú zverejnené na webe MF SR.

Malus pre nespoľahlivý daňový subjekt je zatiaľ navrhovaný len jeden a to skrátenie lehoty na vykonanie úkonu vo výzve správcu dane na 8 dní (napr. pri daňovej kontrole, vo vyrubovacom konaní, výkone miestneho zisťovania – pri odôvodnenej žiadosti môže byť lehota predĺžená).

Oznámenia o pridelenom IDS budú zaslané správcom dane prvýkrát do konca februára 2022 a Zoznam bude zverejnený prvýkrát do konca júna 2022. Ak bolo daňovému subjektu zaslané Oznámenie o osobitných daňových režimoch (pred účinnosťou navrhovanej novely), tak správca dane zašle automaticky Oznámenie o IDS podľa nových pravidiel do 28.2.2022. Ak nebolo daňovému subjektu zaslané v minulosti Oznámenie o osobitných daňových režimoch a ak mal pridelené DIČ do 31.12.2019, tak mu bude Oznámenie o IDS doručené tiež do 28.2.2022.

Diskvalifikácia nespoľahlivých fyzických osôb rozhodnutím o vylúčení

Tento inštitút vychádza z § 13a Obchodného zákonníka a ide o nástroj na boj proti zneužívaniu „bielych koní“ (väčšinou v oblasti DPH). Navrhovaná novela umožní správcovi dane rozhodnutím vylúčiť fyzickú osobu z možnosti byť štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu alebo dozorného orgánu obchodnej spoločnosti a družstva (daňového subjektu). Vylúčenie sa netýka samotného daňového subjektu, ale len tej fyzickej osoby, ktorá koná v mene subjetku pri splnení zákonom ustanovených podmienok.

Podmienky vylúčenia fyzickej osoby rozhodnutím správcu dane :

  • Ak je takáto fyzická osoba štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu daňového subjektu, ktorý mal ukončená daňovú kontrolu zánikom nároku na vrátenie nadmerného odpočtu DPH a zároveň výška daňového nedoplatku a nedoplatku na inom peňažnom plnení je v úhrne 5 000 € po dobu dlhšiu ako jeden rok (t.j. podmienky musia byť splnené súčasne čo do výšky aj lehoty splatnosti viď Príklad *) alebo
  • Ak bola takáto fyzická osoba štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu daňového subjektu v čase keď daňový subjekt podal daňové priznanie k DPH za zdaňovacie obdobie, za ktoré bola ukončená daňová kontrola zánikom nároku na vrátenie nadmerného odpočtu DPH .

*Príklad splnenia / nesplnenia podmienok pre vylúčenie :

  1. Daňový subjekt mal ukončenú daňovú kontrolu zánikom nároku na odpočet DPH a zároveň má daňový nedoplatok v sume 3000 € počas 13 mesiacov od splatnosti a nedoplatok na inom peňažnom plnení v sume 2000 € počas 15 mesiacov od splatnosti = podmienka pre vylúčenie je splnená.
  2. Daňový subjekt mal ukončenú daňovú kontrolu zánikom nároku na odpočet DPH a zároveň má daňový nedoplatok v sume 3000 € počas 7 mesiacov od splatnosti a nedoplatok na inom peňažnom plnení v sume 2000 € počas 13 mesiacov od splatnosti = podmienka pre vylúčenie nie je splnená.

Ak sú splnené podmienky pre vylúčenie, správca dane môže vydať Rozhodnutie o vylúčení fyzickej osoby (štatutára) na tri roky z možnosti konať za obchodnú spoločnosť alebo družstvo avšak možnosť podnikať ako živnostník a byť spoločníkom zostane tejto fyzickej osobe zachovaná, t.j. tento inštitút nevylučuje fyzickú osobu z vlastníctva.

Vylúčenie nie je možné, ak (i) prebieha exekučné konanie na nedoplatok, ktorý je uspokojovaný aj po jednom roku od jeho splatnosti, (ii) je povolený odklad platenia dane alebo daňového nedoplatku alebo má povolené splátky, (iii) prebieha konkurzné alebo reštrukturalizačné konanie.

Vylúčená fyzická osoba (Rozhodnutím doručeným tejto fyzickej osobe) môže podať odvolanie voči tomuto Rozhodnutiu, pričom mimoriadne opravné prostriedky nie sú prípustné. Bude však možné využiť preskúmanie rozhodnutia správnym súdom (podanie správnej žaloby), pričom diskvalifikovaná fyzická osoba bude povinná informovať správcu dane o podaní takejto správnej žaloby nakoľko podaná správna žaloba má odkladný účinok, len ak je priznaná, t.j. oznámená správcovi dane.

Znižovanie administratívnej záťaže

Registračné konanie – navrhovanou úpravou budú zrušené osvedčenia o registrácii tzv. registračné kartičky (týka sa to všetkých daní). Kartičky nemajú žiadnu pridanú hodnotu ani pre daňový subjekt ani pre správcu dane, pri ich strate je daňový subjekt zbytočne sankcionovaný nakoľko ich nevie predložiť pri zápise zmien registračných údajov príp. vrátiť pri skončení činnosti a pre správcu dane ide navyše o zvýšenú administratívnu záťaž pri vydávaní a následnej skartácii týchto kartičiek. Správca dane bude vydávať namiesto toho rozhodnutia o registrácii pričom voči týmto rozhodnutiam sa daňový subjekt nebude môcť odvolať.

Oznamovacie povinnosti – údaje, ktoré finančná správa dostáva resp. môže získať z iných zdrojov (rôzne verejné aj neverejné registre) už nebude musieť daňový subjekt nahlasovať/oznamovať (napr. zmena priezviska, zmena obchodného názvu, zmena sídla a pod.).

Sprístupnenie spisu k nahliadnutiu – správca dane sprístupní spis nasledujúci pracovný deň na požiadanie a ak so subjektívnych dôvodov na strane daňového subjektu nebude toto právo využité, tak sa opäť sprístupní na základe opakovane podanej žiadosti na nasledujúci pracovný deň.

Zmeny v oblasti dokazovania – správca dane bude mať možnosť vykonať niektoré spoločné úkony vo vzťahu k dokazovaniu (napr. ústne pojednávanie, výsluch svedkov, výsluch znalcov a oboznamovanie sa s dôkazmi) čo odbremení daňové subjekty, ktoré sa doteraz museli zúčastňovať opakovane tých istých úkonov. Vypočutie svedka alebo znalca bude umožnené aj prostredníctvom digitálnych technológii (podrobnosti zverejní FR SR na svojom webe).

Povinnosť určovať daň podľa pomôcok sa mení na možnosť správcu dane. Navrhovaná zmena súvisí so zneužívaním tohto inštitútu subjektami zastupovanými často tzv. „bielymi koňmi“, ktorí nepodávali daňové priznania (pri DPH väčšinou povinnosť mesačne) a tým sa zvyšovala administratívna záťaž správcovi dane bez efektu keďže daň následne po výrube aj tak nebola platiteľom dane odvedená/zaplatená;

Poplatok za záväzné stanovisko bude znížený na 1.000 € a dôjde aj k zjednotenie lehôt pre daňový subjekt na 10 pracovných dní. Pri využití tohto inštitútu bude správca dane viazaný vydaným stanoviskom čo predstavuje pre daňový subjekt právnu istotu, zároveň si správca dane v prípade daňovej kontroly môže overiť či daňový subjekt posudzovanú transakciu vykonal podľa popisu dodaného pre záväzné stanovisko, či sa neodchýlil prípadne či nezamlčal určité skutočnosti. Nevýhodou nateraz zostáva zákonom značne obmedzená oblasť, pre ktorú je možné žiadať o záväzné stanovisko (rozsah daňových predpisov je ustanovený Vyhláškou MFSR č. 229/2014 Z.z.).

Najnovšie a aktualizované informácie k Indexu daňovej spoľahlivosti nájdete v našom článku TU.


Aktuality

Všetky dôležité informácie na jednom mieste

Kde nás nájdete?

BPS Audit, s. r. o.

Plynárenská 1
821 09 Bratislava
– mestská časť Ružinov

 

audit@bpsgroup.sk
Licencia UDVA: 406

BPS Tax, s. r. o.

Plynárenská 1
821 09 Bratislava
– mestská časť Ružinov

 

tax@bpsgroup.sk
Číslo osvedčenia: 190/2019

Lansbrough Europe, s.r.o.

Komenského 361
908 77 Borský Mikuláš

Adresa pobočky:
Plynárenská 1
821 09 Bratislava
- mestská časť Ružinov