BPS Group
22 septembra, 2025 #Dane #Účtovníctvo

Novinky v oblasti daní a účtovníctva 8/2025

Novinky v oblasti daní a účtovníctva za mesiac august 2025. Na konci noviniek nájdete aj pdf verziu v slovenskom a anglickom jazyku.

  1. Informácie k dani z finančných transakcií
  2. Najnovšie rozsudky Európskeho súdneho dvora („ESD“)
  3. Ostatné vybrané zmeny

Informácie k dani z finančných transakcií

Finančná správa uverejnila Informácie k Oznámeniu o dani z finančných transakcií pre zahraničné právnické osoby a ich organizačné zložky.

Zahraničné právnické osoby

Zahraničné spoločnosti, ktoré v súvislosti s činnosťou vykonávanou na Slovensku realizujú finančné transakcie zo zahraničného bankového účtu, sa z tohto titulu stávajú súčasne platiteľom dane z finančných transakcií a vzniká im povinnosť podať tlačivo „Oznámenie o dani z finančných transakcií“ (ďalej len „Oznámenie“).

Ak tieto zahraničné spoločnosti doposiaľ neboli povinné doručovať finančnej správe podania elektronickým prostriedkami, nakoľko nie sú platiteľmi DPH na Slovensku a ani právnickou osobou zapísanou v Obchodnom registri SR, môžu Oznámenie podávať v listinnej podobe.

V prípade ak zahraničná spoločnosť ešte nemá pridelený osobný účet daňovníka, je daň z finančných transakcií povinná uhradiť až po jeho oznámení správcom dane.

zahranicne osoby a financne transakcie

Zahraničné právnické osoby a organizačné zložky zahraničných osôb

Zahraničná spoločnosť a organizačná zložka zahraničnej osoby sú samostatnými daňovníkmi dane z finančných transakcií. Ak vykonávajú činnosť na území Slovenska a finančné transakcie v súvislosti s touto činnosťou nerealizujú prostredníctvom slovenskej banky, stávajú sa súčasne platiteľmi dane a vzniká im povinnosť podať tlačivo Oznámenia. V tomto prípade môžu nastať tri situácie:

  1. Daňovníkom a platiteľom dane je len zahraničná spoločnosť

Ak takáto zahraničná spoločnosť nemá povinnosť podľa § 14 daňového poriadku doručovať finančnej správe podania elektronickými prostriedkami, môže podať Oznámenie v listinnej podobe.

V tlačive Oznámenia, v časti Údaje o platiteľovi dane uvádza obchodné meno a sídlo v zahraničí.

  1. Daňovníkom a platiteľom dane je len organizačná zložka zahraničnej osoby

Organizačná zložka zahraničnej osoby, ktorá je zapísaná v Obchodnom registri SR, podáva samostatné Oznámenie ako platiteľ dane.

V tlačive Oznámenia, v časti Údaje o platiteľovi dane uvádza názov, sídlo (slovenskú adresu) a IČO (organizačnej zložky zahraničnej osoby). Ak má zahraničná osoba zriadené na území Slovenska dve alebo viac organizačných zložiek, ktoré sú súčasne aj platiteľmi dane, každá organizačná zložka zahraničnej osoby podáva Oznámenie samostatne, pričom v tlačive Oznámenia, v časti Údaje o platiteľovi dane uvádza každá organizačná zložka svoje údaje, ktoré sú uvedené vo výpise z Obchodného registra SR.

  1. Daňovníkom a platiteľom dane je aj organizačná zložka zahraničnej osoby, aj zahraničná spoločnosť

Ak daňovníkom dane z finančných transakcií a zároveň platiteľom dane je aj organizačná zložka zahraničnej osoby a aj zahraničná osoba (zriaďovateľ), podávajú sa dve samostatné Oznámenia za každého platiteľa dane.

Najnovšie rozsudky Európskeho súdneho dvora („ESD“)

Rozsudok ESD vo veci C-808/23 Högkullen AB proti Skatteverket (určenie trhovej hodnoty na voľnom trhu):

V predmetnom prípade materská spoločnosť Högkullen poskytla svojim dcérskym spoločnostiam služby v oblasti riadenia, financií, správy nehnuteľností, investícií, informačných technológií a personálneho riadenia, a v rámci fakturovanej sumy za tieto služby si uplatnila DPH. Dcérske spoločnosti nemali, vzhľadom na svoje postavenie a výkon činnosti, plný nárok na odpočet DPH na vstupe.

rozsudky europskeho sudneho dvora

Protihodnota za manažérske služby riadenia bola určená na základe metódy zvýšených nákladov a pozostávala zo sumy zodpovedajúcej nákladom, ktoré spoločnosť Högkullen vynaložila na nákup a poskytnutie služieb, vrátane ziskovej prirážky. V tejto súvislosti spoločnosť Högkullen uplatnila alokačný kľúč, z ktorého vyplývalo, že určitý podiel jej nákladov na vedenie podniku a nákladov, ako sú náklady na priestory, telefón, informačné technológie, zastupovanie a cestovné, je možné priradiť konkrétne k službám poskytovaným dcérskym spoločnostiam. Naopak iné náklady (predovšetkým tzv. „náklady na akcionárov“) ako napr. náklady na účtovnú uzávierku, audit, valné zhromaždenie a získanie kapitálu, nesúvisia s poskytovanými službami. Tieto náklady boli teda vylúčené z výpočtu uvedenej protihodnoty za manažérske služby.

Správca dane spochybnil ocenenie služieb poskytnutých dcérskym spoločnostiam na úrovni trhovej hodnoty a na základe predpokladu, že na trhu neexistujú porovnateľné služby, ktoré by boli voľne ponúkané, stanovil základ dane vo výške zodpovedajúcej celkovým nákladom, ktoré spoločnosť Högkullen vynaložila v roku 2016 (t. j. zahrnul do základu dane aj „náklady na akcionárov“). Spoločnosť Högkullen však zastávala názor, že rôzne služby, ktoré poskytovala svojim dcérskym spoločnostiam sa musia posudzovať samostatne, a vtedy je možné nájsť zodpovedajúce porovnateľné služby na voľnom trhu.

ESD rozhodol tak, že články 72 a 80 smernice o DPH sa majú vykladať v tom zmysle, že bránia tomu, aby služby, ktoré materská spoločnosť poskytuje svojim dcérskym spoločnostiam v rámci aktívneho riadenia týchto spoločností, daňový úrad v každom prípade považoval za jediné plnenie, ktoré vylučuje, aby sa trhová hodnota týchto služieb na voľnom trhu mohla určiť porovnaním cien v zmysle článku 72 prvého odseku tejto smernice (transpozícia § 22 ods. 8 slovenského zákona o DPH).

Napriek tomu, že uvedený prípad vyznel v prospech spoločnosti Högkullen, odporúčame, aby si spoločnosti prehodnotili nastavenie cien v rámci vnútroskupinového poskytovania služieb, a to jednak s ohľadom na pravidlá transferového oceňovania a správne určenie ceny, ale aj s cieľom prehodnotiť stanovenie základu dane z pohľadu DPH, ak sa vnútroskupinové služby musia považovať za odlišné a nezávislé služby a nie za jedinú komplexnú službu. Uvedené platí  obzvlášť v prípade, ak príjemcovia služby nie sú platiteľmi DPH, resp. nemajú plné právo na odpočet vstupnej DPH, kde správca dane môže aplikovať príslušné ustanovenia § 22 zákona o DPH.

Tip: Nevyznáte sa v tak širokej problematike ako sú pravidlá transferového oceňovania? Vypracovanie transferovej dokumentácie a nastavenie transferových cien je jedna z našich služieb, s ktorou vám radi pomôžeme!

Ostatné vybrané zmeny

  • Novela vyhlášky Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 229/2014 Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah daňových predpisov, ku ktorých uplatneniu možno vydať záväzné stanovisko, ktorou sa s účinnosťou od 1. septembra 2025 rozširuje rozsah ustanovení zákona o dani z pridanej hodnoty, ku ktorým majú daňové subjekty možnosť požiadať Finančné riaditeľstvo SR o vydanie záväzného stanoviska.

Rozsah oblastí, ku ktorým možno vyžiadať záväzné stanovisko z pohľadu DPH legislatívy po novom patrí posúdenie aplikovateľnej sadzby DPH aj za služby (doteraz len pri tovare) a posúdenie zdaniteľného obchodu pri dodaní tovaru, služby a pri nadobudnutí tovaru v tuzemsku z iného členského štátu.

Rozsah uplatnenia vyhlášky sa zároveň rozširuje na všetky ustanovenia zákona o dani z finančných transakcií.

Žiadosť o vydanie záväzného stanoviska je spoplatnená služba, pričom spolu so žiadosťou je zo strany daňovníka potrebné predložiť podrobný popis skutočností, ktoré nastanú alebo sú očakávané, a ktoré budú podkladom na vydanie záväzného stanoviska, návrh na uplatnenie postupu podľa príslušných daňových predpisov, právne posúdenie prípadu a sumu predpokladaného obchodného prípadu.

  • Vo Finančnom spravodajcovi bolo uverejnené opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 29. júla 2025 č. MF/008470/2025-74, ktorým sa ustanovuje vzor výkazu pre organizáciu s medzinárodným prvkom, občianske združenie, odborovú organizáciu, neinvestičný fond, neziskovú organizáciu poskytujúcu všeobecne prospešné služby a nadáciu (ďalej len „opatrenie“), ktoré nadobúda účinnosť 15. augusta 2025. Na stránke finančnej správy bola k tomuto opatreniu uverejnená informácia, ktorá je dostupná na webstránke Finančnej správy.

Ak by ste si nevedeli rady s vašimi daňovými alebo účtovnými otázkami, neváhajte nás kontaktovať.

Stiahnite si naše novinky aj v .pdf formáte v slovenskom alebo anglickom jazyku!


BPS Group
22 septembra, 2025 #Dane #Účtovníctvo
Aktuality

Všetky dôležité informácie na jednom mieste

1 / 75

Kde nás nájdete?

BPS Audit, s. r. o.

Plynárenská 1
821 09 Bratislava
– mestská časť Ružinov

 

audit@bpsgroup.sk
Licencia UDVA: 406

BPS Tax, s. r. o.

Plynárenská 1
821 09 Bratislava
– mestská časť Ružinov

 

tax@bpsgroup.sk
Číslo osvedčenia: 190/2019

Lansbrough Europe, s.r.o.

Komenského 361
908 77 Borský Mikuláš

Adresa pobočky:
Plynárenská 1
821 09 Bratislava
- mestská časť Ružinov