Nové tlačivá daňových priznaní k dani z príjmov
Ministerstvo financií SR dňa 13. októbra 2025 uverejnilo vo Finančnom spravodajcovi oznámenia o vydaní vzorov tlačív daňových priznaní k dani z príjmov fyzickej a právnickej osoby spolu s poučeniami a so vzormi potvrdení o podaní daňových priznaní.
Nové tlačivá sa použijú pri podávaní daňových priznaní u daňovníkov, ktorým posledný deň lehoty na podanie daňového priznania uplynie najskôr po 31. decembri 2025.

Zmeny v tlačive k dani z príjmov právnickej osoby („DPPO“) je možné zhrnúť do dvoch častí:
Zmeny nadväzujúce na schválené novely zákona o dani z príjmov (ďalej len „ZDP“), konkrétne napríklad:
- zníženie základu dane o odpočet výdavkov (nákladov) na podporu športu podľa § 30ca ZDP,
- zmeny sadzieb dane z príjmov právnickej osoby a limitov pre určenie sadzby dane – uplatňované od roku 2025,
- daň z osobitného základu dane podľa § 51ea ZDP z výnosov zo štátnych dlhopisov a štátnych pokladničných poukážok.
Zmena tabuľky I – Transakcie závislých osôb podľa § 2 písm. n) ZDP (k r. 100 alebo k r. 301), pričom najvýznamnejšie úpravy sú:
- názov tabuľky s odvolávkou aj na r. 301 (základ dane alebo daňová strata) pre daňovníkov, ktorí nevykazujú výsledok hospodárenia (napr. niektoré stále prevádzkarne),
- rozsah uvádzaných informácií v členení na i) poradové číslo transakcie, ii) kód druhu transakcie z číselníka, ktorý je súčasťou poučenia k DPPO, iii) vplyv na výsledok hospodárenia alebo základ dane/daňovú stratu, iv) názov závislej osoby, v) kód štátu, v ktorom je príslušná závislá osoba (protistrana kontrolovanej transakcie) daňovým rezidentom.
Z poučenia k DPPO vyplýva, že v závislosti od počtu kontrolovaných transakcií alebo skupín kontrolovaných transakcií daňovník v prípade potreby pridá riadky v tabuľke (maximálny počet riadkov je 99). Ak maximálny počet riadkov nepostačuje na uvedenie všetkých významných kontrolovaných transakcií, z tabuľky I sa vynechajú kontrolované transakcie s najnižšou hodnotou. Významné kontrolované transakcie, ktoré sa neuviedli v daňovom priznaní z dôvodu nedostatočného počtu riadkov, sa uvedú v skrátenej dokumentácii transferového oceňovania.
Daňovníci, ktorí vyplnia tabuľku I, nemusia viesť skrátenú dokumentáciu k transferovému oceňovaniu s výnimkou vyššie uvedenej podmienky, t. j. ak sa významné kontrolované transakcie z dôvodu nedostatočného počtu riadkov neuvedú v daňovom priznaní.
Zmeny v tlačive k dani z príjmov fyzickej osoby (typ A/B) sú predovšetkým:
- doplnenie oddielu na poukázanie podielu zaplatenej dane z príjmov fyzickej osoby aj rodičom daňovníka (možnosť poukázania podielu zaplatenej dane neziskovým organizáciám ostala zachovaná),
- výpočtové riadky týkajúce sa napr. daňového bonusu, uplatnenia daňovej straty (typ B),
- nové prílohy č. 1c a 3 v daňovom priznaní typu B – t. j. odpočet výdavkov na podporu športu a výnosy zo štátnych dlhopisov a štátnych pokladničných poukážok, pričom pôvodná príloha
č. 3 na účely sociálneho / zdravotného poistenia sa presúva do prílohy č. 4.
Zmena súm stravného od 1. 12. 2025

Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky Oznámením č. 280/2025 Z. z. o sumách stravného zvýšilo s účinnosťou od 1. 12. 2025 sumy stravného poskytovaného pri pracovných cestách zamestnancov:
- 9,30 eur pre časové pásmo 5 až 12 hodín,
- 13,80 eur pre časové pásmo nad 12 hodín až 18 hodín,
- 20,60 eur pre časové pásmo nad 18 hodín.
Uvedené bude mať priamy vplyv aj na stravovanie zamestnancov s účinnosťou od 1. 12. 2025, t. j.:
- minimálna hodnota gastrolístka bude vo výške 6,98 eur, pričom minimálny príspevok zamestnávateľa bude vo výške 3,84 eur,
- finančný príspevok na stravovanie bude vo výške minimálne 3,84 eur a maximálne 5,12 eur.
Zamestnávateľ zároveň môže využiť na stravovanie zamestnancov, nad rámec uvedených súm, aj prostriedky zo sociálneho fondu.
Nové Usmernenie MF SR pre transferovú dokumentáciu
Ministerstvo financií SR vydalo v októbri nové Usmernenie č. MF/012879/2025-724 o určení obsahu transferovej dokumentácie (ďalej len „Usmernenie“), ktoré nahrádza aktuálne platné Usmernenie
č. MF/020061/2022-724. Nové Usmernenie sa prvýkrát použije pri vypracovaní dokumentácie za zdaňovacie obdobie, pri ktorom posledný deň lehoty na podanie daňového priznania uplynie najskôr po 31. decembri 2025.

Typy dokumentácií v zmysle nového Usmernenia ostávajú identické, t. j. úplná, základná a skrátená, pričom obsahové požiadavky na jednotlivé typy dokumentácií sa zmenili len minimálne.
Ako už bolo uvedené vyššie, skrátená dokumentácia takmer stratí opodstatnenie, keďže veľká časť transakcií sa bude po novom uvádzať v tabuľke I daňového priznania k dani z príjmov. Na jednej strane bude táto zmena predstavovať zníženie administratívnej záťaže pre určitý okruh daňovníkov, ktorí takto budú mať svoju dokumentačnú povinnosť splnenú pri podaní daňového priznania, na druhej strane bude nová tabuľka I poskytovať správcovi dane detailnejšie informácie o realizovaných významných kontrolovaných transakciách a dávať správcovi dane väčší priestor na analýzu a odhalenie potenciálnych nezrovnalostí.
Okrem vyššie uvedeného pribudlo upresnenie pri definícii skupiny kontrolovaných transakcií. Tá je po novom definovaná ako viacero kontrolovaných transakcií, uskutočnených aj s rôznymi protistranami, ak pôjde o:
- transakcie rovnakého druhu a uzatvorené za porovnateľných podmienok,
- vzájomne úzko prepojené a vzájomne podmienené, alebo
- porovnateľné z hľadiska využívaného majetku, funkcií a rizík.
V zmysle OECD Smernice pre oblasť transferového oceňovania, z ktorej princípov vychádza aj Usmernenie, by však agregácia jednotlivých kontrolovaných transakcií do skupiny nemala zastierať ekonomickú podstatu a prípadné kompenzácie stratových transakcií s nadmerne ziskovými, prípadne presúvanie ziskov do iných jurisdikcií.
Novela zákona o dorovnávacej dani
Národná Rada SR schválila v októbri novelu zákona č. 507/2023 Z. z o dorovnávanej dani na zabezpečenie minimálnej úrovne zdanenia nadnárodných skupín podnikov a veľkých vnútroštátnych skupín (ďalej len „zákon o DD“), ako aj zákona č. 442/2012 Z. z. o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní (ďalej len „novela o medzinárodnej spolupráci“).
Zákon o DD je v SR účinný od roku 2024. V rámci administratívnych povinností je daňovník, ktorý spadá do rozsahu jeho pôsobnosti, povinný podať do 18 mesiacov po skončení prvého zdaňovacieho obdobia správcovi dane vyplnené tlačivo oznámenia s informáciami na určenie dorovnávanej dane a daňové priznanie. Prvé podania týkajúce sa zdaňovacieho obdobia roku 2024 sa realizujú v termíne do 30. júna 2026. V súvislosti s oznámením s informáciami na určenie dorovnávanej dane však zákon odbremeňuje daňovníka od jeho podania, ak toto oznámenie podá za celú skupinu hlavný materský subjekt alebo iný subjekt v mene skupiny (určený podávajúci subjekt). Daňovník je povinný oznámiť túto skutočnosť správcovi dane v termíne do 30. júna 2026. Novelou zákona o DD sa pre túto oznamovaciu povinnosť zavádza štruktúrovaný formulár, ktorý sa bude podávať cez elektronický portál Finančnej správy.
Okrem toho sa novelou zákona o DD dopĺňajú pravidlá pre transparentné subjekty, reverzné hybridné subjekty a zavádzajú sa tiež spresnenia a doplnenia v súvislosti s úpravou odloženého daňového záväzku.
Novelou zákona o medzinárodnej spolupráci sa zavádza štandardný vzor oznámenia s informáciami na určenie dorovnávanej dane, ktorý sa zverejní na stránke Finančného riaditeľstva Slovenskej republiky. V zmysle zákona o DD, podmienkou pre oslobodenie daňovníka od podania oznámenia s informáciami na určenie dorovnávanej dane je, že toto podanie sa uskutoční v štáte, s ktorým má Slovenská republika účinnú tzv. kvalifikovanú dohodu príslušných orgánov, na základe ktorej štát podania odošle príslušnú časť oznámenia správcovi dane v Slovenskej republike. Novela zákona o medzinárodnej spolupráci zavádza podmienky pre výmenu týchto oznámení medzi členskými štátmi EÚ. Pre výmenu oznámení s tretími štátmi pristúpila Slovenská republika 16. júna 2025 k Mnohostrannej dohode kompetentných orgánov OECD.
Vládny návrh zákona o evidencii tržieb
V druhej polovici októbra bol v Národnej rade SR v I. čítaní prerokovaný rekodifikovaný zákon o používaní registračných pokladníc. Vládny návrh zákona je aktuálne až do 24. 11. 2025 na Výboroch.

Rekodifikáciou zákona o používaní registračných pokladníc sa podľa dôvodovej správy sleduje sprehľadnenie zákona po skončení používania elektronických registračných pokladníc a následnom zavedení online registračných pokladníc vo vzťahu k novým trendom v evidencii tržieb, ako aj spresnenie a úprava niektorých vybraných ustanovení s prihliadnutím na poznatky z praxe.
Nový zákon sa má vzťahovať na predávajúceho, ktorým sa bude rozumieť fyzická alebo právnická osoba, ktorá má oprávnenie na výkon podnikania alebo na výkon inej samostatne zárobkovej činnosti a bude prijímať tržbu za predaj tovaru alebo poskytovanie služby.
Navrhuje sa zaviesť nový typ pokladnice, tzv. softvérová online registračná pokladnica, pričom podnikateľ (predávajúci) sa môže rozhodnúť, či bude používať tento typ pokladnice alebo bude používať online registračnú pokladnicu, resp. virtuálnu registračnú pokladnicu.
Návrhom zákona sa ďalej navrhuje zaviesť nová povinnosť pre podnikateľov, a to oznámiť poruchu pokladnice finančnému riaditeľstvu prostredníctvom eKasa zóny podnikateľa. Ostatné povinnosti, či už pre podnikateľov, výrobcov, dovozcov a distribútorov pokladníc zostávajú viac-menej rovnaké.
Na základe Akčného plánu boja proti daňovým únikom, sa zároveň zavádzajú nasledovné zmeny v porovnaní s aktuálnym znením zákona o ERP, a to:
- zavedenie povinnosti pre všetkých podnikateľov, ktorí budú povinní evidovať tržbu prostredníctvom eKasa (viď komentáre nižšie), umožniť kupujúcemu vykonať platby bezhotovostne prostredníctvom nasnímania QR kódu cez bankovú aplikáciu alebo prostredníctvom iného platobného prostriedku;
- odstránenie aktuálnej prílohy č. 1 zákona o ERP, v ktorej sú obsiahnuté služby, na ktoré sa vzťahuje povinnosť evidencie tržieb v elektronickej registračnej pokladnici alebo prostredníctvom pokladnice eKasa – vláda týmto sleduje zrovnoprávnenie postavenia všetkých podnikateľov poskytujúcich služby a odstránenie výhod pre tých, ktorí pokladnicu eKasa podľa súčasného znenia zákona nemusia používať.
Výnimka z používania eKasy, a teda aj povinnosti umožnenia bezhotovostnej platby, sa bude vzťahovať napríklad na predaj cenín, cestovných lístkov verejnej dopravy, tlače, tovaru a služieb prostredníctvom predajných automatov, tovaru na dobierku, tovaru a služieb fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím (s výnimkou, ak za takúto osobu prijíma tržbu fyzická osoba, ktorá nie je ZŤP), alebo tovaru a služieb vo vysokohorských zariadeniach bez pripojenia na príslušné siete.
Nový zákon o evidencii tržieb sa bude týkať výlučne evidencie tržieb v pokladnici eKasa. Pôvodný zákon č. 289/2008 Z.z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice v znení neskorších predpisov sa týmto návrhom zákona ruší.
Navrhovaná účinnosť nového zákona sa plánuje od 1. januára 2026, pričom povinnosť umožnenia platby v hotovosti predávajúcim sa navrhuje prostredníctvom prechodného ustanovenia
na 1. marec 2026.
Legislatívny vývoj budeme pre Vás naďalej sledovať a priebežne Vás o ňom informovať.
Rozsudok Európskeho súdneho dvora („ESD“) C-234/24 vo veci Brose Prievidza
Brose Prievidza, slovenský platiteľ DPH, realizuje činnosti spočívajúce najmä vo výrobe ovládacích prvkov okien a modulov dverí pre motorové vozidlá. Na výrobu týchto výrobkov nakupuje komponenty od bulharskej spoločnosti „Integrated Micro‑Electronics Bulgaria“ EOOD (ďalej len „IME Bulgaria“).
Nemecká spoločnosť Brose Fahrzeugteile SE & Co. KG (ďalej len „Brose Coburg“), ktorá je súčasťou skupiny Brose a má registráciu na účely DPH v Nemecku a Bulharsku, si od IME Bulgaria objednala osobitné zariadenie na výrobu komponentov. Hoci sa uvedené zariadenie stalo vlastníctvom spoločnosti Brose Coburg, zostalo v spoločnosti IME Bulgaria, ktorá ho používala výlučne na výrobu vyššie uvedených komponentov určených pre Brose Prievidza.
Brose Coburg neskôr predala to isté zariadenie spoločnosti Brose Prievidza. Faktúra týkajúca sa predaja tohto zariadenia obsahovala aj bulharskú DPH, ktorá bola zaplatená. Sporné zariadenie zostalo v spoločnosti IME Bulgaria na účely výroby týchto komponentov.
Bulharské úrady zamietli žiadosť o vrátenie DPH, ktorú podala spoločnosť Brose Prievidza, s odôvodnením, že dodanie sporného zariadenia bolo vedľajším k dodávkam komponentov vyrobených spoločnosťou IME Bulgaria, a preto malo podliehať rovnakému daňovému režimu (t. j. oslobodenie). Dodanie zariadenia nemalo byť od nich, z hľadiska DPH, umelo oddelené.
ESD rozhodol tak, že článok 4 písm. b) smernice Rady 2008/9/ES, ktorou sa ustanovujú podrobné pravidlá pre vrátenie DPH, v spojení s článkom 138 ods. 1 a článkom 171 smernice o DPH, sa má vykladať v tom zmysle, že bráni tomu, aby sa zamietlo vrátenie DPH zaťažujúcej dodanie zariadenia zdaniteľnej osobe usadenej v inom členskom štáte, než je členský štát kúpy tohto tovaru, ak uvedené zariadenie fyzicky neopustilo územie členského štátu svojho dodávateľa, okrem prípadu, že by sa vzhľadom na všetky okolnosti charakterizujúce predmetné transakcie malo toto dodanie považovať za súčasť jediného hospodárskeho plnenia, ktoré je neoddeliteľné alebo vedľajšie vo vzťahu k hlavnému plneniu pozostávajúcemu z dodaní tovaru v rámci Spoločenstva, vyrobeného týmto zariadením a určeného tejto zdaniteľnej osobe.
Súdny dvor pri svojom výroku zároveň posudzoval a dedukoval aj nasledujúce skutočnosti:
- to, že medzi tými istými spoločnosťami došlo k viacerým dodaniam rovnakého tovaru, nestačí na to, aby bolo možné dospieť k záveru, že tieto dodania sa musia samy osebe a nezávisle od dodania sporného zariadenia považovať za jediné plnenie. Zhodnosť predmetu týchto dodávok totiž automaticky neznamená, že objektívne tvoria jediné neoddeliteľné hospodárske plnenie, ktorého rozdelenie by bolo umelé,
- skutočnosť, že existuje určitá súvislosť medzi transakciami, keďže sporné zariadenie je nevyhnutné na výrobu komponentov, neznamená, že ich treba považovať za jednu transakciu, a teda za neoddeliteľné plnenia,
- skutočnosť, že zariadenie nie je určené na výrobu jedného kusu alebo jedného dodania dielov ani na zabudovanie do komponentov, ale je určené na sériovú výrobu týchto dielov alebo komponentov, môže prispieť k preukázaniu, že dodanie tohto zariadenia nie je tak úzko spojené s konkrétnym dodaním dielov do takej miery, že sa musí považovať spolu s týmto osobitným dodaním dielov objektívne za súčasť jediného neoddeliteľného hospodárskeho plnenia,
- možno predpokladať, že zariadenie sa bude používať počas celého výrobného cyklu tovaru vyrobeného pomocou tohto zariadenia, čo je dôvod, pre ktorý bolo poskytnuté výrobcovi. Dodávka takéhoto zariadenia má teda vo vzťahu k rôznym dodávkam komponentov vlastný účel, takže ju nemožno považovať za vedľajšiu k týmto dodávkam.
V krátkosti na záver
- Finančné riaditeľstvo SR zverejnilo na svojom webovom portáli informáciu k sumám potrebným pre výpočet daňovej povinnosti fyzickej osoby na rok 2026, a to v nadväznosti na zvýšenie sumy platného životného minima na jednu plnoletú fyzickú osobu k 1. 7. 2025 vo výške 284,13 eur. Informáciu s číselnými údajmi nájdete na tomto linku.
- Oznámenie Ministerstva financií SR o určení vzorov tlačív v súvislosti s príjmami zo závislej činnosti zo dňa 10. 10. 2025 obsahuje nové vzory tlačív k ročnému zúčtovaniu preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti, hlásenia o vyúčtovaní dane a o úhrne príjmov zo závislej činnosti a prehľad o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z príjmov zo závislej činnosti. Oznámenie a vzory tlačív nájdete na tomto linku pod príspevkom č. 24.
- Informácia Finančného riaditeľstva SR k novému vzoru Oznámenia o dani z finančných transakcií, ktoré sa použije prvýkrát za zdaňovacie obdobie január 2026. Informáciu s Oznámením nájdete na tomto linku.
- Informácia Finančného riaditeľstva SR k novele zákona o dani z finančných transakcií (účinná od 1. januára 2026). O novele zákona o DFT sme podrobnejšie informovali v predchádzajúcich novinkách. Z dodatočných informácií relevantných pre lepšie pochopenie niektorých ustanovení zákona vyberáme:
- daňová povinnosť, nadväzne na legislatívnu zmenu týkajúcu sa organizačných zložiek, vzniká zahraničným osobám – v oznámeniach za január 2026 a neskoršie sa budú teda vypĺňať v záhlaví oznámenia identifikačné údaje (obchodné meno a sídlo) zahraničného zriaďovateľa,
- platiteľ dane je povinný po 31. decembri 2025 odviesť daň za zdaňovacie obdobia, ktoré predchádzajú účinnosti tohto zákona aj za fyzické osoby – podnikateľov,
- v ustanovení § 3 ods. 3 písm. e) zákona o DFT dochádza k rozšíreniu definície platiteľa, kde okrem doterajšej definície platiteľa ako daňovníka, ktorý vykonal finančnú transakciu na inom ako transakčnom účte, patrí aj daňovník, ktorý vykonal finančnú transakciu, ktorá nie je vylúčená z predmetu dane, na osobitnom účte, na ktorom sa vykonávajú finančné transakcie, ktoré nie sú predmetom dane podľa § 4 ods. 2. Toto rozšírenie okruhu platiteľov má za cieľ odradiť daňovníkov od účelového vykonávania finančných transakcií, ktoré nie sú vylúčené z predmetu dane, na osobitnom účte určenom na finančné transakcie, ktoré nie sú podľa § 4 ods. 2 predmetom dane.