BPS Group
31 marca, 2025 #Dane #Účtovníctvo

Novinky v oblasti daní a účtovníctva 3/2025

Obsah:
1. Daň z finančných transakcií – najnovšie informácie
2. Obmedzenie odpočtu DPH na vstupe v prípade obstarania motorových vozidiel a súvisiacich výdavkov
3. Ostatné vybrané zmeny a novinky

Daň z finančných transakcií – najnovšie informácie

Zákon o dani z finančných transakcií, ktorý je stále predmetom širokých diskusií a prináša so sebou množstvo nevyriešených otázok v aplikačnej praxi, sa začal uplatňovať od 1. apríla 2025.

V najbližších dňoch sa očakáva vydanie usmernenia Ministerstva financií SR k tomuto zákonu, o ktorom Vás budeme následne informovať. Rovnako monitorujeme najaktuálnejšie informácie Finančného riaditeľstva SR, ktoré na svojom webovom sídle priebežne aktualizuje najčastejšie otázky k zákonu.

Tu nájdete najčastejšie otázky o dani z finančných transakcií .

Vo Finančnom spravodajcovi č. 8/2025 bol uverejnený zoznam účtov a predčísiel účtov podľa § 4 ods. 2 písm. a), k) a aa) zákona o dani z finančných transakcií, na ktoré daňovník smeruje platobný príkaz, ktorý nie je predmetom dane z finančných transakcií.

Na základe posledných informácií od gestorov zákona z Ministerstva financií SR nižšie uvádzame aktuálny výklad k uplatňovaniu zákona o dani z finančných transakcií na vybrané situácie z praxe:

Zahraničná spoločnosť, ktorá nemá sídlo na území Slovenskej republiky

Zahraničná spoločnosť sa stáva daňovníkom dane z finančných transakcií vtedy, ak

  • má platobný účet v banke so sídlom v Slovenskej republike alebo
  • vykonáva činnosť na území Slovenskej republiky,

pričom definícia „výkonu činnosti na území Slovenskej republiky“ nie je v zákone o dani z finančných transakcií ustanovená, a práve pri výklade tohto pojmu vzniká v praxi množstvo otázok. Podľa aktuálneho výkladu zástupcov Ministerstva financií SR je tento pojem potrebné chápať v obdobnom rozsahu ako výkon činnosti na území Slovenskej republiky prostredníctvom stálej prevádzkarne podľa zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov. Z uvedeného vyplýva, že zahraničný daňovník by mal uplatniť daň z finančných transakcií na tie platby zo zahraničného bankového účtu, ktoré súvisia s jeho podnikateľskou prítomnosťou na území Slovenskej republiky. Pre účely stanovenia rozsahu povinností súvisiacich s daňou z finančných transakcií pritom nie je relevantná registrácia zahraničnej zdaniteľnej osoby pre daň z pridanej hodnoty.

V praxi teda, ak zahraničná osoba, ktorá nemá zriadený slovenský bankový účet, napríklad nadobudne tovar na území Slovenskej republiky, ktorý následne predáva jednak zahraničným a jednak slovenským zákazníkom, stáva sa daňovníkom a platiteľom dane z finančných transakcií v rozsahu tých debetných (vstupných) transakcií, ktoré prislúchajú tovaru predávanému slovenským zákazníkom na slovenskom trhu. To znamená, že úhradu za tovar a súvisiace výdavky by mala zahraničná osoba rozdeliť pomerne podľa objemu tovaru prislúchajúcemu slovenskému trhu (predávaného v SR) a uplatniť daň z finančných transakcií iba na túto pomernú časť.

Slovenská spoločnosť vykonávajúca činnosť v zahraničí

Dani z finančných transakcií podliehajú všetky platby vymedzené v § 4 ods. 1 zákona o dani z finančných transakcií, okrem iného teda každá finančná transakcia, pri ktorej dochádza k odpísaniu sumy finančných prostriedkov z platobného účtu daňovníka. Uvedené sa teda vzťahuje aj na slovenské spoločnosti vykonávajúce svoju činnosť v zahraničí a realizujúce úhrady zo zahraničného bankového účtu. Z uvedeného vyplýva, že slovenská spoločnosť sa stáva platiteľom dane z finančných transakcií vo vzťahu ku všetkým úhradám, ktoré realizuje zo zahraničného účtu, a to bez ohľadu na skutočnosť, či sa úhrady týkajú výkonu podnikateľskej činností na území Slovenskej republiky alebo v zahraničí. Zo všetkých takýchto úhrad zo zahraničného bankového účtu musí slovenská spoločnosť vypočítať a odviesť daň.

Obmedzenie odpočtu DPH na vstupe v prípade obstarania motorových vozidiel a súvisiacich výdavkov

Európska komisia na základe žiadosti Slovenskej republiky uverejnila návrh Vykonávacieho Rozhodnutia Rady, ktorým sa Slovenskej republike má povoliť zaviesť osobitné opatrenie odchyľujúce sa od článku 26 ods. 1 písm. a) a článkov 168 a 168a smernice 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty. V prípade jednomyseľného schválenia tohto vykonávacieho rozhodnutia Radou EÚ sa obmedzí právo na odpočítanie dane z pridanej hodnoty na vstupe v prípade osobných vozidiel kategórie M1 a motocyklov kategórie L1e a L3e, ktoré sa nepoužívajú v plnej miere na podnikateľské účely (vrátane poskytovania určitého tovaru a služieb, ktoré s nimi súvisia) na stanovený percentuálny podiel 50 %. Dané osobitné opatrenie by zároveň zbavilo zdaniteľné osoby povinnosti, aby s používaním takýchto osobných vozidiel a motocyklov na iné ako podnikateľské účely zaobchádzali ako s poskytovaním služieb.

Transakcie, na ktoré sa opatrenie vzťahuje, sú:

  • nákup, nadobudnutie v rámci Spoločenstva a dovoz vozidiel, ako aj ich lízing,
  • výdavky vynaložené na dodanie tovaru alebo poskytnutie služieb v súvislosti s týmito vozidlami a ich používaním vrátane nákupu pohonných hmôt.

Na druhej strane určité typy motorových vozidiel a motocyklov používaných na určité druhy činností, pri ktorých sa používanie na nepodnikateľské účely považuje za zanedbateľné, sú z rozsahu pôsobnosti výnimky vylúčené. Toto vylúčenie sa vzťahuje na vozidlá a motocykle

  • zakúpené na účely ďalšieho predaja, prenájmu alebo lízingu,
  • používané na prepravu cestujúcich za protihodnotu vrátane taxislužieb, poskytovania cvičných jázd v autoškole, na výcvik vodičov,
  • využívané ako náhrada vozidiel, na ktorých sa vykonávajú práce.

Plánovaný začiatok uplatňovania tohto rozhodnutia je od 1.7.2025 a jeho platnosť je časovo obmedzená do 30.6.2028, ak Slovenská republika v stanovenej lehote nepožiada o predĺženie platnosti po preskúmaní percentuálneho obmedzenia.

Podľa aktuálnych vyjadrení Ministerstva financií SR zámer tohto opatrenia nemá mať vplyv na podnikateľov, ktorí svoje vozidlá využívajú výlučne na podnikateľské účely. O uvedenom návrhu sa bude naďalej rokovať v rámci legislatívneho procesu, a preto je potrebné počkať na definitívnu úpravu zákona a jeho výklad.

Ostatné vybrané zmeny

  • Ministerstvo financií SR uverejnilo vzor tlačiva daňového priznania k dani z pridanej hodnoty v nadväznosti na legislatívne zmeny zákona o DPH účinné od 1. júla 2025, a to konkrétne na zavedenie povinnosti podľa § 84a ods. 3 zákona o DPH platiteľovi dane podľa § 84a ods. 2 zákona o DPH pri dovoze tovaru do tuzemska. Prvýkrát sa použije pri podávaní daňových priznaní k DPH za obdobie, ktoré začína najskôr 1.7.2025.
  • Finančné riaditeľstvo SR v nadväznosti na zvýšenie sumy stravného v súlade so zákonom č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách s účinnosťou od 1.4.2025 aktualizovalo Metodický pokyn k zdaniteľnosti príspevku na stravovanie zamestnanca, k zahrnutiu príspevku na stravovanie zamestnanca do daňových výdavkov zamestnávateľa a k zahrnutiu stravného daňovníka s príjmami podľa § 6 ods. 1 a 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov do daňových výdavkov tohto daňovníka (15/DZPaU/2025/MP).

Ak by ste si nevedeli rady s vašimi daňovými alebo účtovnými otázkami, neváhajte nás kontaktovať.

Stiahnite si naše novinky aj v .pdf formáte!

 


BPS Group
31 marca, 2025 #Dane #Účtovníctvo
Aktuality

Všetky dôležité informácie na jednom mieste

1 / 75

Kde nás nájdete?

BPS Audit, s. r. o.

Plynárenská 1
821 09 Bratislava
– mestská časť Ružinov

 

audit@bpsgroup.sk
Licencia UDVA: 406

BPS Tax, s. r. o.

Plynárenská 1
821 09 Bratislava
– mestská časť Ružinov

 

tax@bpsgroup.sk
Číslo osvedčenia: 190/2019

Lansbrough Europe, s.r.o.

Komenského 361
908 77 Borský Mikuláš

Adresa pobočky:
Plynárenská 1
821 09 Bratislava
- mestská časť Ružinov