Marketingový plán je dokument, v ktorom nájdete marketingovú stratégiu. Taktiku, postupy a jednotlivé kroky pre dosiahnutie stanovených cieľov v marketingu.
Plánuje sa pravidelne na určité časové obdobie. Najčastejšie na jeden rok, avšak nájdu sa dlhodobejšie aj krátkodobejšie varianty. Podstatné je však, aby plán obsahoval odhad nákladov na jednotlivé aktivity, ako aj odhadované výsledky. Vďaka tomu, môžete vidieť do akej miery je cieľ splnený a či sú financie vhodne investované.
Možností na vytvorenie rozpočtu do marketingu je viacero. Môžete sa riadiť výškou investícií konkurencie, zostatkovým rozpočtom, či určitým percentom z obratu. Pri týchto tvorbách rozpočtu však absentuje stratégia. Investovanie bez stratégie vás môže stáť množstvo premárnených financií, ale vytvorenie plánu a rozpočtu vás bude stáť iba čas.
V BPS Group máme radi poriadok vo financiách a práve preto sme si v spolupráci s digitálnou agentúrou UPVISION pripravili krátky návod, ako vytvoriť zjednodušený marketingový plán pre poriadok v marketingu i účtovníctve.
- Aktuálna situácia
Aká je vaša aktuálna situácia? Ako váš podnik/značku vnímajú ľudia? Aké sú vaše silné stránky a slabé stránky? V prvom rade je potrebné si definovať trh, cieľovú skupinu, konkurenciu, svoje silné a slabé stránky ako aj silné a slabé stránky svojej konkurencie.
- Ciele
Kam sa chcete dostať? V druhom kroku je dôležité definovať hlavný cieľ a ten si rozložiť na menšie čiastkové ciele, ktoré je možné dosiahnuť za kratšie ćasové obdobie. Ciele podľa záujmov spoločností môžu byť rôzne, napríklad zvýšenie povedomia o značke, generovanie obchodným príležitostí alebo zvýšenie angažovanosti zákazníkov.
- Stratégia a taktika
Ako sa dostanete k dosiahnutiu cieľov? Je potrebné si definovať, čo a akým spôsobom chcete svojim zákazníkom alebo potencionálnym zákazníkom povedať a vyvolať v nich tak akciu pre dosiahnutie svojich cieľov. Ak chcete zvýšiť povedomie o vašej spoločnosti, je dôležité sa obzrieť na svoju aktuálnu situáciu, ako vás vnímajú zákazníci a prostredníctvom marketingovej komunikácie zmeniť či vytvoriť ich názor. Čo povedať? Akým najefektívnejším spôsobom informácie doručiť? Práve tento krok slúži na zodpovedanie týchto otázok.
- Akcia
Kedy je najlepší čas vykonať kroky a kto je zodpovedná osoba? Vo svojom pláne si definujte najefektívnejšie časové obdobie, no najmä zodpovednú osobu, ktorá bude stáť za realizáciu jednotlivých krokov.
- Rozpočet a Kontrola
Koľko môžete alebo ste ochotní investovať? Pre každý krok na dosiahnutie cieľa je potrebné stanoviť si rozpočet. Vidíte tak, kam presne prúdia vaše financie na marketing. Jedným z najpodstatnejších krokov je práve kontrola. Je potrebné sa objektívne pozrieť, či sú ciele naplnené, lebo ak nie, tak je potrebné vykonať korekciu plánu.
Vytvorenie profesionálneho marketingového plánu je najlepšie nechať na profesionálov, ktorí využívajú na opodstatnenie dát marketingové analýzy a prieskumy.
Avšak v prípade malých podnikov, ktoré nemajú možnosť nechať si vytvoriť marketingový plán od profesionálov, si môžu vytvoriť zjednodušený plán pre svoje aktivity.
Príklad zjednodušeného marketingového plánu:
Vďaka vytvoreniu marketingového plánu tak môžete presne vidieť na aké položky idú vaše financie a nemusíte sa báť impulzívneho rozhadzovania. Vaša investícia tak bude krokom k dosiahnutiu vašich cieľov.